De zon stortte haar stralen op zaterdag 30 mei overvloedig uit over de gildetuin. Onder die stortvloed lieten zich 6 jubilarissen en familieleden de aandacht van de andere broeders welgevallen. De jubilarissen hadden we die dag in 2 categorieën:
50 jaar: Gerard de Kroon en Harrie van Zelst (zie foto’s onderaan)
60 jaar: Arie Adriaans, Wim van de Biggelaar, Gerard van Kollenburg en Cees van Rijen.

Voordat het feest begon werden alle oren en ogen gericht op de hoofdman voor zijn welkomstwoord. Daarna draaiden de oren en ogen naar koningsdeken Adwin Mols, die voor deze bijzondere gelegenheid door hem geschreven poëzie voordroeg. Dit gedicht staat hieronder.

Welkom Jubilarissen, familie en Gilde

Ik ga voor jullie speechen

Dat is wat de hoofdman graag wilde

Liever had ik, dat hij het had gedaan

Maar hij was met de teerdag al geweest

En nu mag ik hier gaan staan

Het officiële is dus door hem al gebeurd

Met bloemen en veren

Gewoon zo as het heurt

Van mij vandaag dus helaas geen geslijm

Ik ga anekdotes vertellen, en doe dat op rijm

 

Want we zitten hier nu in de tuin bij elkaar

Met 4 keren 60 en 2 x 50 jaar

Dees jubelmannen zwoeren toen trouw aan het vaan

Het vaan van ons Gilde, Sint Sebastiaan

De 60ers schonken ons een boom met stammen van 4

En de 50ers doen dat met een lekker vaatje bier

En als dank voor deze gestes, wil ik nu adviseren

Om voor onze jubilarissen, te applaudisseren

 

Met wie zal ik mijn verhaal eens beginnen

Met Wim en meteen schiet me al iets te binnen

Hij is nooit voor het keizerschap gegaan

Liet liever Cees als Keizer voortbestaan

Hij schreef op een kladje, Cees jij gaat winnen

En ik ga gewoon weer van voor af aan beginnen

Was menigmaal, de Hoofdman zijn deken

Hoofdman nooit geworden, is bij deken blijven steken

Maar als er een lijst komt, wie voor ons Gilde veel heeft gedaan

Staat Wim in die lijst, misschien zelfs bovenaan

Al 60 jaar onze broeder en Sebastiaans geweten

En dat beste Wim, zullen wij nooit vergeten

 

En dan Cees, van die 60 jaar een halve eeuw keizer

Die rustige mens, wordt steeds grijzer en wijzer

Al 50 jaar halen we hem uit bij hem thuis

Inmiddels staat in de Stapakker ons 2e gildehuis

Toch moet ik hem nog even, op zijn nummer zetten

Wist het stelen van zijn kroon namelijk niet te beletten

Gestolen ja, bij den overtrek

En een keizer zonder kroon, toch een beetje gek

Maar je hebt weer een nieuwe, ik zal er niet meer over lullen

Maar Cees, let voortaan een beetje beter op je spullen

 

Dan 60 jaar Arie, hou die in de gaten

Ik heb dingen gehoord, maar zal er niet over praten

Over een bank en een mes, wat zal ik er van zeggen

Als je het wilt weten, moet hij dat zelf maar uitleggen

O ja, voor als u het misschien nog niet wist

Arie was ooit onze deken notulist

Vergat ooit de notulen op een vergadering dag

Maar stoïcijns las hij toen gewoon het oude verslag

Eens bij een frietkraam, was hij nog niet aan de beurt

Heeft toen de gaskraan gedicht en de knop weggepleurt

 

De laatste is Gerard, tenminste van de 60 jaren

Gust of de Kolllie, en ik zal hem niet sparen

Ook al boedelt hij het voor een ander, nooit echt kwaad

Hij heeft nondeju ook altijd een antwoord paraat

Effe serieus? Dagget bekekt

Voor Gerard Kolle is bijna alles een act

Ook koning geweest, zeg niet dat hij nooit won

Maar ik zie hem toch maar het liefst in de ton

Plots moest een broeder in de bus overgeven

En meteen een reactie, dat duurde maar even

Iedereen verschoof wat en ging aan de kant

De broeder vomeerde namelijk tegen de wand

Dan Gerard: Niet fris man, het stinkt erg zuur

Maar wij hebben nou wel, een bus mee een spouwmuur

 

De 60 jarigen hebben we gehad

Nog 2 te gaan, ja het is me wat

Nog 2 van 50, als ik dat nog maar fiks

Ja 6 jubilarissen, dat is niet niks

 

Ik begin bij Harrie, de jongste van het stel

En ook de kleinste, ja de dan weer wel

Was met Jos en met mij, op bezoek bij een feest

Op het eind wist de jeugd, dat hij was geweest

Wij naar ons fiets, maar ondertussen

Kroop Harrie tussen de jong, op het springkussen

Oké Harrie, je bent dan wel klein

Maar toch ook volwassen, hoe moeilijk kan het zijn

Dan op die bruiloft, als gildevertier

Een optreden van Harrie ‘de Vendelier’

Zakte verder weg, in de moerassige tuin

Tot zijn knieën, zijn heupen, tot bijna zijn kruin

Maar Harrie hield vol en wel tot het end

Een vendelier en schutter, en een fijne vent

 

De laatste 50er komt er nu aan

Die heeft al te lang op een droogske gestaan

Beste Gerard vraag vanmiddag, je Loes maar ten dans

Want wij zorgen hier, voor den ambiance

Wij mochten van Dirk, je zwager horen

Zorg voor ambiance, dat zal hem bekoren

Wij gaan straks zingen, dus grijp dan je kans

Maar 1ne keer 50, en dan in dees ambiance

Zo, daar heb ik nou wel genoeg over geluld

Maar waarmee heeft Gerard zijn hoed ooit gevuld?

Hoeveel bier Gerard, gaat er in een hoge hoed

Dat weet ik pas, as ge hem voldoet

Vervolgens zette hij, de tapkraan open

En heeft hij zijn hoed, helemaal vol laten lopen

 

Lieve mensen, ik ben aan het eind van mijn Latijn

Dank allemaal. Dat jullie er zijn

Hef nu het glas en ga allemaal maar staan

Proost Jubilarissen van:

SEBASTIAAN