De zon stortte haar stralen op zaterdag 30 mei overvloedig uit over de gildetuin. Onder die stortvloed lieten zich 6 jubilarissen en familieleden de aandacht van de andere broeders welgevallen. De jubilarissen hadden we die dag in 2 categorieën:
50 jaar: Gerard de Kroon en Harrie van Zelst (zie foto’s onderaan)
60 jaar: Arie Adriaans, Wim van de Biggelaar, Gerard van Kollenburg en Cees van Rijen.
Voordat het feest begon werden alle oren en ogen gericht op de hoofdman voor zijn welkomstwoord. Daarna draaiden de oren en ogen naar koningsdeken Adwin Mols, die voor deze bijzondere gelegenheid door hem geschreven poëzie voordroeg. Dit gedicht staat hieronder.
Welkom Jubilarissen, familie en Gilde
Ik ga voor jullie speechen
Dat is wat de hoofdman graag wilde
Liever had ik, dat hij het had gedaan
Maar hij was met de teerdag al geweest
En nu mag ik hier gaan staan
Het officiële is dus door hem al gebeurd
Met bloemen en veren
Gewoon zo as het heurt
Van mij vandaag dus helaas geen geslijm
Ik ga anekdotes vertellen, en doe dat op rijm
Want we zitten hier nu in de tuin bij elkaar
Met 4 keren 60 en 2 x 50 jaar
Dees jubelmannen zwoeren toen trouw aan het vaan
Het vaan van ons Gilde, Sint Sebastiaan
De 60ers schonken ons een boom met stammen van 4
En de 50ers doen dat met een lekker vaatje bier
En als dank voor deze gestes, wil ik nu adviseren
Om voor onze jubilarissen, te applaudisseren
Met wie zal ik mijn verhaal eens beginnen
Met Wim en meteen schiet me al iets te binnen
Hij is nooit voor het keizerschap gegaan
Liet liever Cees als Keizer voortbestaan
Hij schreef op een kladje, Cees jij gaat winnen
En ik ga gewoon weer van voor af aan beginnen
Was menigmaal, de Hoofdman zijn deken
Hoofdman nooit geworden, is bij deken blijven steken
Maar als er een lijst komt, wie voor ons Gilde veel heeft gedaan
Staat Wim in die lijst, misschien zelfs bovenaan
Al 60 jaar onze broeder en Sebastiaans geweten
En dat beste Wim, zullen wij nooit vergeten
En dan Cees, van die 60 jaar een halve eeuw keizer
Die rustige mens, wordt steeds grijzer en wijzer
Al 50 jaar halen we hem uit bij hem thuis
Inmiddels staat in de Stapakker ons 2e gildehuis
Toch moet ik hem nog even, op zijn nummer zetten
Wist het stelen van zijn kroon namelijk niet te beletten
Gestolen ja, bij den overtrek
En een keizer zonder kroon, toch een beetje gek
Maar je hebt weer een nieuwe, ik zal er niet meer over lullen
Maar Cees, let voortaan een beetje beter op je spullen
Dan 60 jaar Arie, hou die in de gaten
Ik heb dingen gehoord, maar zal er niet over praten
Over een bank en een mes, wat zal ik er van zeggen
Als je het wilt weten, moet hij dat zelf maar uitleggen
O ja, voor als u het misschien nog niet wist
Arie was ooit onze deken notulist
Vergat ooit de notulen op een vergadering dag
Maar stoïcijns las hij toen gewoon het oude verslag
Eens bij een frietkraam, was hij nog niet aan de beurt
Heeft toen de gaskraan gedicht en de knop weggepleurt
De laatste is Gerard, tenminste van de 60 jaren
Gust of de Kolllie, en ik zal hem niet sparen
Ook al boedelt hij het voor een ander, nooit echt kwaad
Hij heeft nondeju ook altijd een antwoord paraat
Effe serieus? Dagget bekekt
Voor Gerard Kolle is bijna alles een act
Ook koning geweest, zeg niet dat hij nooit won
Maar ik zie hem toch maar het liefst in de ton
Plots moest een broeder in de bus overgeven
En meteen een reactie, dat duurde maar even
Iedereen verschoof wat en ging aan de kant
De broeder vomeerde namelijk tegen de wand
Dan Gerard: Niet fris man, het stinkt erg zuur
Maar wij hebben nou wel, een bus mee een spouwmuur
De 60 jarigen hebben we gehad
Nog 2 te gaan, ja het is me wat
Nog 2 van 50, als ik dat nog maar fiks
Ja 6 jubilarissen, dat is niet niks
Ik begin bij Harrie, de jongste van het stel
En ook de kleinste, ja de dan weer wel
Was met Jos en met mij, op bezoek bij een feest
Op het eind wist de jeugd, dat hij was geweest
Wij naar ons fiets, maar ondertussen
Kroop Harrie tussen de jong, op het springkussen
Oké Harrie, je bent dan wel klein
Maar toch ook volwassen, hoe moeilijk kan het zijn
Dan op die bruiloft, als gildevertier
Een optreden van Harrie ‘de Vendelier’
Zakte verder weg, in de moerassige tuin
Tot zijn knieën, zijn heupen, tot bijna zijn kruin
Maar Harrie hield vol en wel tot het end
Een vendelier en schutter, en een fijne vent
De laatste 50er komt er nu aan
Die heeft al te lang op een droogske gestaan
Beste Gerard vraag vanmiddag, je Loes maar ten dans
Want wij zorgen hier, voor den ambiance
Wij mochten van Dirk, je zwager horen
Zorg voor ambiance, dat zal hem bekoren
Wij gaan straks zingen, dus grijp dan je kans
Maar 1ne keer 50, en dan in dees ambiance
Zo, daar heb ik nou wel genoeg over geluld
Maar waarmee heeft Gerard zijn hoed ooit gevuld?
Hoeveel bier Gerard, gaat er in een hoge hoed
Dat weet ik pas, as ge hem voldoet
Vervolgens zette hij, de tapkraan open
En heeft hij zijn hoed, helemaal vol laten lopen
Lieve mensen, ik ben aan het eind van mijn Latijn
Dank allemaal. Dat jullie er zijn
Hef nu het glas en ga allemaal maar staan
Proost Jubilarissen van:
SEBASTIAAN


